اهم قراردادهای مورد نیاز برای راه اندازی یک استارتاپ – بخش نخست

بیشتر زمان جلسات مشاوره من در زمینه مشاوره حقوقی استارتاپ به توضیح قراردادهای مورد نیاز برای شروع استارتاپ صرف می شود . در این نوشته بیان می شود که شما برای راه اندازی یک استارتاپ به چه قراردادهایی نیاز دارید و درباره هر یک از قراردادها توضیح مختصری ارائه می کنم

قراداد عدم افشا یا محرمانگی اطلاعات (NDA)

یکی از اولین قراردادهایی که در یک استارتاپ به اون نیاز دارید قرارداد عدم افشا اطلاعات یا NDA هست . شما یک ایده دارید و می خواهید ایده تون را با دیگران مطرح کنید ولی این نگرانی نیز وجود داره که ایده شما به سرقت بره یا کسی که ایده شما را می شنوه خودش اون رو اجرا کنه

با استفاده از قرارداد عدم افشا یا محرمانگی اطلاعات شما می توانید طرفی را که گیرنده اطلاعات شما هست متعهد کنید برای یک بازه زمانی تعریف شده (که بسته به اطلاعاتی که شما به طرف دیگر ارائه می دهید میتواند دو تا پنج سال باشد)  این اطلاعات را نزد خود محفوظ نگاه دارد و از افشای آن نزد دیگری خودداری نماید .

قرارداد موسسین

زمانی که تیم استارتاپی تشکیل می شود بیشترین بحث بر روی ایده هست و کمتر در زمینه مسایل حقوقی و روابط کاری آینده صحبت می شود و به همین دلیل ممکن هست در ادامه کار مشکلاتی بوجود بیاد

با استفاده از قرارداد موسسین شما می توانید روابط کاری خودتون رو در آینده مشخص کنید و از همان ابتدای کار معلوم کنید نقشها و مسئولیتهای هر یک از اعضای تیم در استارتاپ چگونه است و در صورتی که قرار شد استارتاپ به صورت شخصیت حقوقی درآید درصد سهام هر یک از اعضای تیم در شرکت آتی چه مقدار هست

قرارداد موسسین مبحث طولانی هست و در این گفتار مجال آن نیست که به همه موارد اشاره شود . فقط به طور خلاصه می گویم که در این قرارداد دو دسته توافقات باید قرار گیرد .

دسته اول توافقاتی هستند که بعد به اساسنامه شرکت منتقل می شود و بعد از تشکیل شرکت ، اساسنامه جایگزین آنها می شود و بیشتر مربوط به مسایل مدیریتی کسب و کار شما در آینده هست .

دسته دوم مواردی هستند که امکان انتقال آنها به اساسنامه وجود ندارد .به عنوان مثال خروج و اخراج شرکا از شرکت چگونه باید باشد  و در صورت خروج شریک یا اخراج اون از شرکت وضعیت سهام آن شریک به چه صورت می شود ؟

در قرارداد موسسین بسته به نوع کسب و کار می توان موارد مختلفی را در نظر گرفت ولی پیشنهاد می شود تا حد ممکن احتمالات را در نظر بگیرید و در صورت بروز اختلاف راه حلی برای رفع اختلافات آتی هم در قرارداد درج کنید . البته به یاد داشته باشید هدف از جمع شدن تیم استارتاپی راه اندازی یک کسب و کار هست نه بستن قرارداد ، بنابراین در این زمینه افراط و تفریط نکنید.

قرارداد واگذاری سهام (وستینگ سهام)

سهام یک استارتاپ در بدو تاسیس ارزش چندانی ندارد و با کار و تلاش موسسین است که ارزش سهام استارتاپ بالا می رود بنابراین در صورتی که هر یک از موسسین از همکاری با سایر موسسین خودداری کند و استارتاپ را ترک کند نمی تواند مدعی حقی بر سهام استارتاپ باشد.

با استفاده از قرارداد وستینگ سهام می توانید مشخص کنید در مقابل تلاش و کار هر یک از موسسین چه تعداد از سهامی که در قرارداد موسسین به آن اشاره شده است به مالکیت قطعی آن موسس درآمده و می تواند از منافع آن یا سود حاصل از فروش آن استفاده نماید.

قرارداد عدم رقابت

یک ایده تا زمانی که به یک محصول تبدیل شود راه زیادی طی می کند ممکن است برای تبدیل ایده چندین بار طرح ریزی اولیه تغییر کند و با توجه به بازخود کاربران آن ، تغییرات متعددی در آن بوجود آید . این تغییرات و نتایج حاصل از بازخورد کاربران محصول ، بسیار ارزشمند خواهد بود چون برای بدست آوردن آن هزینه زیادی اعم از مالی و غیر مالی صرف شده است .

با استفاده از قرارداد عدم رقابت ، موسسین و مدیران شرکت ، کسانی را که در جریان تکمیل ایده دخیل بوده اند متعهد می نماید برای بازه زمانی تعریف شده ای مثلا بین یک تا پنج سال ، از تهیه محصولی مشابه با محصول خودداری نمایند یا از همکاری با شرکتهای رقیب خودداری نمایند.

به این ترتیب هیچ کس نمی تواند تجربیات حاصل از تلاشهای موسسین را از شرکت خارج نموده و با استفاده از این تجربیات با تولید محصول مشابه با هزینه پایین تر و در زمانی کوتاه تر به رقابت با محصول اصلی اقدام نماید.

شرایط استفاده از خدمات Term of service

اکثر استارتاپها خدمات خود را از طریق وب سایت یا نرم افزارهای تلفن همراه ارائه می دهند شرایط استفاده از خدمات (TOS) قراردادی است بین استارتاپ و کاربر آن ، که در آن شرایط و محدودیتهای استفاده از خدمات مشخص می شود .

کاربران با مطالعه قرارداد و انتخاب گزینه هایی از قبیل “شرایط استفاده از سایت را مطالعه نمودم و با آن موافقم” یا موارد مشابه ، با قرارداد موافقت می کند و ملزم به اجرای تعهدات آن قرارداد می باشد . در صورتی که اختلافی بین کاربر و استارتاپ بوجود آید این قرارداد به عنوان توافق طرفین مستند حل اختلاف خواهد بود.

نکته پایانی

در مبحث حقوق استارتاپ بدون بررسی استارتاپ ارائه راه حل حقوقی تقریبا غیر ممکن است ولی موارد پیش گفته در اکثر استارتاپها کاربرد دارد . در این نوشته تلاش شد چند قرارداد استارتاپ که در مراحل اولیه تشکیل و راه اندازی استارتاپ مورد نیاز است بیان شود . در قسمت دوم این نوشته قراردادهایی را که در جریان کار استارتاپ ممکن است به آن نیاز پیدا کنید به صورت مختصر اشاره خواهد شد.

در صورتی که می خواهید با استفاده از مشاوره حقوقی استارتاپ یک قرارداد استارتاپ متناسب با نیاز های حقوقی استارتاپ خود تهیه نماید با من تماس بگیرید

اهم مطالب مرتبط با قرارداد استارتاپ

توافق عدم رقابت

تعهد عدم افشای اطلاعات NDA

اسرار تجاری چیست ؟

اهم قراردادهای مورد نیاز برای راه اندازی یک استارتاپ – بخش دوم