بخش های اساسی قرارداد موسسین

بخش های اساسی قرارداد موسسین (تفاهم نامه همکاری بنیانگذاران)

در این نوشته قصد دارم درباره نکات کلیدی که در قرارداد موسسین باید مورد توجه قرار گیرد صحبت کنم

بطور خلاصه قرارداد موسسین یا تفاهم نامه همکاری و مشارکت قراردادی است بین بنیانگذاران یک شرکت ، که در نهایت برای تامین حقوق بهتر موسسین و جلوگیری از اختلافات حاصله بین موسسین بسته می شود تا از این طریق آینده شرکت تضمین شود.این قرارداد در اولین مراحل راه اندازی یک کسب و کار بسته می شود و کمک می کند توافقات موسسین به صورت مکتوب در آمده تا در صورت بروز اختلاف بین آنها با مراجعه به آن رفع اختلاف نمایند و در صورت بروز تعارض به عنوان سند حقوقی مورد توافق همه ، مبنای رفع تعارض ، داوری و احتمالا دادرسی بین آنها باشد.در قرارداد موسسین نکات مهمی از قبیل وظایف و اختیارات موسسین ، سهام هر یک ، شرایط واگذاری سهام ، مالکیت معنوی بر روی ایده ها و محصولات تولید شده و غیره مشخص می شود.

بعضی نکات کلیدی که در قرارداد موسسین باید در نظر گرفته شود :

۱-نقش ها و مسئولیتها

در بدو امر تاسیس یک شرکت یا راه اندازی یک کسب و کار ممکن است به دلیل محدودیتهای مالی موسسین بیشتر کارها را خود انجام دهند و با همکاری و مشارکت خود شرکت را به سمت اهداف در نظر گرفته شده هدایت نمایند.

ولی این امر مانع از آن نیست که در ابتدای امر مشخص شود هر یک از موسسین دارای چه نقشی است و مسئولیت او در شرکت چگونه خواهد بود . با مشخص شدن مسئولیت هر یک از موسسین امکان پاسخگویی به سایر افراد و شرکت نیز بوجود می آید و هر شخص مسئول به انجام رساندن اهداف تعریف شده برای واحد خود می باشد .

از طرف دیگر این یک اشتباه بزرگ است که هر تصمیمی به صورت جمعی گرفته شود و هر موسسی روی تمام تصمیمات کنترل داشته باشد. شما باید محیطی ایجاد نمایدکه تصمیمات مهم و اساسی مورد بحث و موافقت عمومی موسسین قرار گیرد.

برای جلوگیری از اتلاف وقت و صرف هزینه اضافه ، باید تلاش شود خطوط روشن در مسئولیت های اصلی بوجود آید و یک سیستم بررسی و مدیریت وظایف در شرکت ایجاد نمایید که وظایف هر یک از موسسین به طور واضح مشخص باشد و هر یک از موسسین متعهد به ارائه گزارشی از عملکرد خود به سایر موسسین باشد.به یاد داشته باشید تمام موسسین نباید وظایف مدیر عامل را داشته باشند.

۲-مالکیت سهام :

ممکن است یک استارتاپ یا کسب و کار کوچک مدتی فعالیت کند و بعد به صورت یک شخصیت حقوقی مثل شرکت سهامی خاص در آید ولی قرارداد موسسین باید به طور واضح مشخص کند هر یک از موسسین چه درصدی از سهام شرکت را دارا خواهد شد.

در حالی که این امر یک موضوع داخلی بین موسسین است ولی بسیار می تواند حساس باشد. ضروری است برای جلوگیری از سو تفاهم و دلخوری ها آینده بطور مشخص و محکم سهم هر یک از موسسین در قرارداد موسسین مشخص و بر روی آن توافق شود .

به یاد داشته باشید هیچ قانونی وجود ندارد که تمام موسسین باید سهم مساوی داشته باشند . البته گفتگو در این باره ممکن است کمی دشوار باشد که سهم یک یا چند نفر از موسسین به خاطر اینکه مالک ایده بوده و یا دارای تجربیات و ارتباطات بیشتری هستند بیش از بقیه موسسین باشد ولی در هر حال بهتر است در روز اول این مسئله حل شود تا در آینده مشکلی بوجود نیاید.

۳-شرایط واگذاری سهام :

این بخش را با یک مثال توضیح می دهم

فرض کنید شما یک ایده دارید و به مدت یک سال بر روی آن مطالعه کرده اید و با شراکت شخص دیگری می خواهید ایده خود را راه اندازی کنید. سهم هر یک از موسسین در این شرکت فرضی ۵۰ درصد کل سهام است و در قرارداد موسسین هیچ شرطی برای واگذاری سهام مشخص نشده است .

در صورتی که شریک جدید بخواهد بعد از مدتی سهام خود را واگذار نماید و از شرکت خارج شود هر تلاشی که برای پرورش ایده و راه اندازی شرکت شده است به صورت مساوی بین دو موسس تقسیم خواهد شد و در واقع شریک دوم بدون اینکه در پرورش ایده و احتمالا در توسعه شرکت نقش مهمی داشته باشد نیمی از ارزش ایده و محصول شرکت را تصاحب خواهد نمود.

شرایط واگذاری سهام(وستینگ سهام) به این معنی است که بنیانگذاران باید مالکیت سهام خود را از طریق همکاری و مشارکت روی اهداف شرکت بدست آورند.

روش مرسوم در واگذاری سهام تعریف یک دوره چهار ساله است . برای سال اول شما باید برای کل سال کار کنید تا مالک یک چهار از سهام اختصاص یافته به خود شوید. برای سه سال بعد به ازای هر ماه فعالیت مالک درصد دیگری از سهام خود می شود تا زمانی که دوره تعریف شده به پایان برسد . در پایان دوره مالکیت شما نصب به کل سهام اختصاص یافته به شما از کل سهام شرکت قطعی می شود.

با این روش در صورتی که یکی از موسسین در سال دوم قصد ترک شرکت را داشته باشد تنها مالک نیمی از سهام اختصاص یافته به خود می باشد و نیم دیگر را باید به شرکت یا سایر شرکا واگذار نماید.

۳-دستمزد :

هدف از راه اندازی هر کسب و کاری کسب درآمد است . ولی ممکن است موسسین یک شرکت در ابتدا به دلیل محدود بودن منابع مالی و اولویتهای شرکت از دریافت دستمزد برای مدت محدودی صرف نظر کرده یا دستمزد ناچیزی برای خود در نظر بگیرند.

در قرارداد موسسین باید مشخص شود وضعیت دستمزد موسسین به چه صورت است و در مقابل زمانی که موسسین دستمزد دریافت نکرده اند شرکت به چه صورت عمل خواهد کرد . آیا در مقابل آن مدت شرکت برای سهام آنها شرایط ویژه ای در نظر می گیرد به عنوان مثال اگر یکسال بدون دستمزد فعالیت داشته اند برای مدتی از سود بیشتری بهره مند می شوند یا شرکت دستمزد هر یک از موسسین را به آنها بدهکار خواهد بود و در صورت کسب درآمد در آینده به آنها پرداخت خواهد کرد.

نکته مهم دیگر در این قسمت میزان دستمزد هر یک از موسسین است . در زمانی که شرکت به سود دهی رسید هر یک از موسسین چه مبلغی را به عنوان دستمزد برداشت خواهند نمود .

برای جلوگیری از سو تفاهمات آینده و ایجاد دلخوری و تنش بین موسسین بهتر است این مورد هم مانند درصد سهام هر یک از موسسین در روز اول مشخص باشد.

۴-وضعیت دارایی های فکری :

وقتی شما و دیگر موسسین در حال پرورش یک ایده هستید ، طرح کسب و کاری را آماده می کنید یا محصول یا پلتفرمی را ایجاد می نماید، در حال ایجاد دارایی های فکری هستید که ممکن است ارزش اقتصادی بالایی داشته باشد . دارایی های فکری می تواند انواع مختلفی باشد اما باید مطمین شوید دارایی های فکری ایجاد شده متعلق به شرکت جدید و شخصیت حقوقی ایجاد شده است و به فرد یا افرادی که در تولید آن نقش داشته اند تعلق ندارد. این مفهوم گسترده نه تنها در مورد موسسین صادق است بلکه در مورد کارمندان و مشاوران و پیمانکاران نیز وجود دارد.

مالکیت دارایی های فکری زمانی اهمیت بیشتری می یابد که یک یا چند نفر از موسسینی که در تولید آن دخیل بوده اند قصد ترک شرکت و از آن بدتر قصد راه اندازی شرکتی مشابه با شرکت موجود را داشته باشند و با این ادعا که در تولید یا پرورش آن ایده یا محصول نقش اساسی را داشته اند بخواهد ایده های خود را همراه با خود از شرکت خارج نمایند.

در انتها ذکر این نکته ضروری است که هر چه قدر قرارداد موسسین واضح تر و جامع تر باشد احتمال بروز اختلافات آینده کمتر است و نکاتی که در این نوشته ذکر شد تنها موارد اساسی بود که بهتر است در تمامی قراردادهای موسسین رعایت شود.

اگر به دنبال نوشتن قرارداد موسسین هستید برای یافتن مهمترین نپرسشهایی که باید در قرارداد موسسین به آنها پاسخ بدهید مقاله چگونه قرارداد موسسین بنویسیم را مطالعه بفرمایید